Language

Innovationsprojekter

Frem til 2024 investerer Vision Denmark fire millioner kroner i projekter, der kan være med til at udvikle og innovere den digitale visuelle industri.

 

Pengene skal bruges til at frikøbe forskere fra landets videninstitutioner, så de kan samarbejde med spil-, film-, animation- og XR-virksomheder om at udforske nye idéer, finde løsninger og omsætte viden til forretning. Projekter der både er til gavn for den enkelte virksomhed og industrien generelt.

 

Find inspiration i de projekter, vi har sat i gang siden 2021.

Har du en idé til et innovationsprojekt. Læs vilkårene for at komme i gang her:

En verden af digitale sandkorn

Spilvirksomheden Playdead har i samarbejde med DTU udviklet et redskab til den danske digitale visuelle industri, som muliggør visualisering af digitalt sand, grus, og andre granulære materialer.

Sustainable Digital Transformation of the Lifestyle Industry through XR and Digital Storytelling.

Focusing on how creative technology and storytelling can contribute to sustainability and green transformation across digital visual and lifestyle industries.

Mapping af del-teknologier til optimering af 3D produktion indenfor animation og spil

Udforskning og udvikling af nye metoder til realtime produktioner med del-teknologierne; Universal Scene Description og Realtime performance capture.

Virtual Production som kreativt PræVis-værktøj

Projektet udvikler, dokumenterer og kommunikerer good practices indenfor kreativ prævisualisering af film, tv og animation ved hjælp af Virtual Production værktøjer.

AI til autogenerering af den sociale og narrative dimension af et spilunivers

Teknologien simulerer menneskelig adfærd hos Non-Player Characters og gør det muligt for karakterer i computerspil at træffe frie og følelsesdrevne valg for at nå et bestemt mål.

ArtEngine – samspillet mellem menneskeskabt kunst og computergenereret indhold

Med projektet ArtEngine udforsker Filmskolen, hvordan spiludviklere og filmskabere kan bruge fortællinger, scenografi og andet indhold genereret af kunstig intelligens.

Viden om publikum og omverdenen i udvikling og lancering af film

I samarbejde med et række produktionsselskaber styrker Den Danske Filmskole i dette projekt bevidstheden om og inddragelse af data om publikum og målgrupper i danske filmskaberes udviklingsproces.

Animationsfilm til formidling af cyber- og sikkerhedstrusler

Projektet undersøger, hvordan en animationsfilm kan fremme forståelsen og bevidstheden omkring cyber- og sikkerhedstrusler.

Creating a Tele Cobot with motion capture and VR techniques

The project explores how combining motion capture and VR techniques with robots can generate remote training of robots and hence generate use for a new industry.