Language

Udenlandske investorer står på spring: hvem bliver Danmarks næste internationale spilsucces?

Aldrig har den internationale interesse for danske spiludviklere været større. De seneste 12 måneder har der været udenlandske opkøb og investeringer i den danske spilbranche for over én milliard kroner, og udlandet er sultne på mere. Den 25. og 26. april er mere end 70 investorer og udgivere fra hele verden tilbage på Copenhagen Match Up for at se, hvad de danske spiludviklere har på hylderne. 

Ghost Ship Games, Slipgate Ironworks, Bright Star Studios og Invisible Walls. Det er nogle af de danske spilstudier, som over det seneste år er kommet helt eller delvist på udenlandske hænder. Og det er ikke småpenge, der er investeret. En opgørelse fra Vision Denmark viser, at der i 2021 er investeret for over én milliard kroner i danske spilstudier.

I flere tilfælde er de første skridt i retning af nye internationale partnerskaber taget på det årlige brancheevent Copenhagen Match Up. Her inviterer Vision Denmark og Producentforeningen til Danmarks største matchmaking event, hvor danske spiludviklere møder investorer og spiludgivere fra hele verden. I år er over 70 udenlandske aktører tilmeldt eventen – lige fra EPIC Games til Microsoft, EA og Nintendo.

Den danske spilbranche har rundet en samlet omsætning på 2 mia. kr., hvoraf 70 pct. kom fra eksport. Med Match Up vil vi skabe en innovationsplatform, hvor vores spiludviklere kan møde udenlandske investorer og spiludgivere, som hjælper dem ud over rampen både økonomisk og strategisk. Udviklerne får adgang til vigtig ny viden om forretningsmodeller, distributionskanaler og investeringsmuligheder, som styrker deres konkurrencekraft på det internationale marked,” siger Jan Neiiendam, direktør i Vision Denmark.

Ifølge Producentforeningen er Copenhagen Match Up afgørende for at sikre, at Danmark også i fremtiden har en spirende spilbranche og kan skabe grobund for nye internationale spilsucceser.

En af de ting Match Up kan bidrage med, som der er virkelig stort behov for i den danske spilbranche, er at sikre flere tidlige, såkaldte seed-investeringer og forbinde danske udviklere med de globale spiludgivere – for dem er der ikke mange af herhjemme. Det er alfa omega, hvis Danmark også i fremtiden skal kunne udklække nye internationale spilsucceser som Ghost Ship Games,” fortæller Jørgen Ramskov, direktør i Producentforeningen.

Eksporten i den danske spilbranche ligger i dag på niveau med danske eksportsucceser som bacon, og de nye branchetal, som forventes at udkomme i maj, viser for andet år i træk en eksplosiv vækst. Det store potentiale i den danske spilbranche kædes bl.a. sammen med Danmarks høje grad af digitalisering, som gør den danske talentmasse attraktiv for udlandet.

”Der er i dag en global kamp om talenter, og Danmark er hjemsted for en stadigt voksende talentmasse af de fremmeste talenter inden for spiludvikling og animation. Kombineret med vores høje digitaliseringsgrad i både private virksomheder og offentlige institutioner, gør det Danmark til et attraktivt marked for internationale samarbejder og investorer,” fortæller Director of Investment i Digital Hub Denmark, Zenia W. Francker.

Digital Hub Denmark er venue-partner på årets Copenhagen Match Up og lægger lokaler til eventens fysiske on-site del den 26. april, som foregår i deres prisbelønnede besøgscenter i København.

Copenhagen Match Up er arrangeret af Vision Denmark i samarbejde med Producentforeningen.

Om Copenhagen Match Up

Copenhagen Match Up er Danmarks største matchmaking event for den danske spilbranche. Eventen skaber et professionelt mødested for danske spiludviklere og investorer og spiludgivere fra hele verden, hvor de kan finde hinanden i forretningsmæssige og finansielle samarbejder.

Eventet startede i 2017, og er vokset år for år. Sidste år resulterede eventen i mere end 350 individuelle møder mellem 170 selskaber fra 17 forskellige lande.

Eventen afvikles i år den 25. – 26. april 2022 med én dag til online 1:1 matchmaking og én dag med virksomhedsbesøg, talks og fysiske møder i Digital Hub Denmarks besøgscenter i København.

Læs artikel om, hvorfor den internationale investor holder godt øje med danske spiludviklere her.

Læs interview med en spilvirksomhed, som fik investering på sidste års Copenhagen Match Up her.