Language

Ny analyse: den digitale visuelle industri mangler kvalificeret arbejdskraft

Meldingen fra vores medlemmer er klar. Det største problem i brancherne lige nu er at finde de rette medarbejdere og finde nok af dem. Samtidig er der udsigt til en fortsat stigning i efterspørgslen på danskproduceret indhold. Amerikanske streaming-tjenester estimerer alene i 2022 at bruge ca. 650 milliarder DKK på tv-serier og film, og herhjemme melder Egmont sig på banen med en plan om at investere 50 milliarder kr. i digitalt indhold frem mod 2025.

Det er gode nyheder, men stiller også krav til kapaciteten, og flere og flere produktionsselskaber og spilstudier har vanskeligheder med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft.

For at forstå problemets omfang og tage første skridt i retning af at løse det, har Vision Denmark sammen med Producentforeningen bedt HBS Economics analysere tilgængeligheden af kvalificeret arbejdskraft i brancherne spil, film, tv, animation og XR.[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

Rapporten ligger nu klar og viser, at udbuddet af kvalificeret arbejdskraft rettet mod vores industri i dag er tæt på fuldt udnyttet. Samtidig er tilgangen af nyuddannet talent til arbejdsmarkedet relativt begrænset. Manglen på arbejdskraft er derfor reel og en tydelig vækstbarriere for industrien.

Hvis industrien blot skal følge udviklingen på det globale marked, kræver det en tilgang på 2600 fuldtidsansatte frem mod 2025.

Værst ser det ud for funktionerne film- og tv-produktionstekniker, filmklipper, filmproducer, fotografer og programmører og softwareudviklere til spilbranchen.

I Vision Denmark er vi trukket i arbejdstøjet og har samlet en bred kreds af uddannelsesinstitutioner, fagforeninger og brancheorganisationer, så vi i fællesskab kan planlægge og igangsætte initiativer, der afhjælper rekrutteringsudfordringerne.

Hvor er der behov for opkvalificering af de eksisterende kompetencer? Skal der uddannes flere nye talenter og indenfor hvilke områder? Og hvordan kan industrien blive bedre til at tiltrække og fastholde de nye talenter, der søger mod andre industrier end den digitale visuelle industri?

Det er nogle af de spørgsmål, vi skal finde svar på de kommende måneder.

Den manglende arbejdskraft er et af de vilde og afgørende problemer, som Vision Denmark-klyngen har sat sig for at løse for at sikre industriens konkurrenceevne fremadrettet. Men problemets omfang taget i betragtning er det ikke noget vi får løst i morgen. Det kræver en langsigtet indsats, og arbejdet er begyndt i film og tv-branchen efterfulgt af spilbranchen. Vi sørger for at holde jer løbende orienteret omkring nye tiltag, men kontakt os hvis du vil høre mere om arbejdet.

Arbejdskraftanalysen er gennemført i et samarbejde mellem Vision Denmark, Producentforeningen, FilmFyn og Filmby Aarhus i slutningen af 2021.

Uddannelser der føder ind i DVI