Language

PORTRÆTSERIE – FILMGEAR / THE VOLUME CPH

I denne måned stiller Vision Denmarks portrætserie skarpt på FilmGEAR, der i 25 år har været blandt den danske film- og tv-branches absolutte go-tos, når det gælder produktionsudstyr og studiefaciliteter. Selskabet råder over 12 scener rundt om i Storkøbenhavn og yder 24-timers support og rådgivning på deres udstyr.

Fælles for alle FilmGEARs projekter er, at de udspringer af et uopfyldt behov i branchen. Det gælder også deres nyetablerede virtual production-studie ”The Volume CPH”.

Sammen med virtual production eksperten Allan Lückow tog vi for otte år siden de første baby-skridt, da vi købte et pre-viz system og det ’smarteste’ kamera tracking system, der fandtes den gang. Teknologien var ganske umoden, men det lagde kimen til det, vi er i dag. I starten af 2020 dannede vi sammen med Allan og en håndfuld andre dedikerede eksperter de formelle rammer omkring konceptet The Volume CPH, der kan hjælpe producenter med virtual production,” fortæller Ole Bendixen, ejer af FilmGEAR og medstifter af The Volume CPH.

Til konceptet hører et fysisk filmstudie, så selskaber, organisationer og andre med interesse for virtual production får en samlet løsning, med alt hvad det indebærer af kamera, lys, tracking af kamerabevægelser, Motion Capture, LED-skærme, teleskop-kraner, Technodolly og video-servere.

Som studie er det en fysisk ramme, hvor kunder kan leje sig ind og producere virtuelle produktioner i bredeste forstand. Men konceptet The Volume CPH er ligeså meget en samling kompetencer og tekniske løsninger, som kan flyttes rundt efter behovet – alle steder i verden. Det bygger på et solidt netværk af de bedste teknikere og fagfolk indenfor virtual production med mange års erfaring fra filmproduktioner the old fashion way,” siger Ole Bendixen.

Særligt i kølvandet på COVID-19 pandemien er aktiviteten omkring og interessen for at producere med virtual production-værktøjer steget markant.

Produktionsselskaber, producenter, fotografer, video- og lysteknikere, filmskoler og universiteter har fået øjnene op for virtual production som et nyt værktøj til storytelling og formidling generelt – på en corona-sikker måde. Og da meget af produktionen foregår virtuelt, er det internationale markedspotentiale stort. 

”Vi håber, at bl.a. Vision Denmark kan sætte den digitale visuelle industri på landkortet og medvirke til, at bedre det danske og internationale produktionsmiljø,” slutter Ole Bendixen af.

Find FilmGEARs studiefaciliteter og udstyr her og få indblik i, hvad der foregår på The Volume CPH her.

 

Fotokreditering: RIG21