Language

PICTURE THIS_ er tilbage og mere relevant end nogensinde

I jagten på løsninger der skal genstarte den internationale filmproduktion efter en global nedlukning og bane vejen for nye kunstneriske muligheder, er der sket en kraftig acceleration i brugen af ’virtual production’. Men hvordan er den nye produktionsform relevant i en dansk kontekst, og hvad rummer den i praksis? Det er omdrejningspunktet, når filmtech konferencen PICTURE THIS_20 den 6. oktober åbner dørene til en dag med inspiration, fordybelse og netværk

Hollywood gør det allerede i stor stil. Benytter sig af spilteknologi til at skabe fotorealistiske, virtuelle filmset, der via LED-vægge vækker de digitale omgivelser til live direkte på settet. Den banebrydende teknologi og de nye arbejdsmetoder er taget i brug på kæmpeproduktioner som Todd Phillips’ ”Joker” og senest Disney’s Star Wars tv-serie ”The Mandalorian”.

Langt de fleste større internationale film og tv-produktioner anvender i dag en eller anden form for virtual production, og i takt med at teknologien bliver billigere og mere tilgængelig, er også mindre selskaber begyndt at udnytte metodens potentiale.

Men hvilke kreative muligheder åbner denne nye produktionsform for, og hvordan kan den tilpasses en dansk produktionsvirkelighed? De spørgsmål er omdrejningspunktet, når filmtech konferencen PICTURE THIS_ er tilbage den 6. oktober under overskriften NOW is the time to RETHINK!

Virtual production har været på vej i nogle år som et nyt værktøj, der giver mulighed for at arbejde i et mere fleksibelt, visuelt dynamisk og parallelt workflow. Men med COVID-19 og de rejse- og forsamlingsrestriktioner pandemien har medført, accelererer adoptionen af teknologien lige nu over hele verden. Virtual production kan bringe en hvilken som helst location ind på settet og give værktøjer til at arbejde sammen på afstand. Der har aldrig været et mere oplagt tidspunkt til at beskæftige sig med disse værktøjer end nu,” siger Allan Mathson Hansen, adm. direktør for Nordisk Film på vegne af Nordisk Film Fonden, der har initieret PICTURE THIS_.

Hvad er virtual production?
Virtual production er der, hvor de fysiske og digitale elementer i en film smelter sammen. Begrebet dækker over en række computerbaserede produktions- og visualiserings-værktøjer og metoder, der vender op og ned på traditionelle, faseopdelte produktionsprocesser og gør det muligt at se og interagere med en scenes virtuelle elementer direkte på filmsettet, live – i realtid.

 

Via danske og udenlandske casestudier og oplæg fra innovative filmskabere vil konferencen udforske, hvordan den danske produktionsbranche kan udnytte virtual production ift. at frisætte kunstneriske ambitioner og effektivisere produktionsprocesser – på både store og små budgetter. Programmet er henvendt til danske filmskabere og sammensat så også publikum uden dybt kendskab til emnet kan være med.

”Dansk filmproduktion er tæt forbundet med det internationale marked, som naturligt forventer, at filmtalenter har værktøjskassen i orden, kunstnerisk og kreativt såvel som teknologisk. Det er således vigtigt, at den danske filmbranche udforsker og tilegner sig de teknologier og metoder, som kan give danske talenter og danske film konkurrencefordele i fremtidens produktionsvirkelighed,” udtaler Jan Neiiendam, direktør for klyngeorganisationen Vision Denmark, der er arrangør af dette års PICTURE THIS_.

Program og speakers bliver præsenteret i de kommende uger på picturethisconference.com, Facebook: Picture This – Film Tech Conference og Twitter @picturethis_20.

Deltagelse i PICTURE THIS_20
Grundet COVID-19 er konferencen i år gået online og bliver transmiteret fra et studie i København. Alle interesserede kan tilmelde sig live-streaming den 6. oktober 2020 kl 9-15. Det er gratis!

Tilmeld dig PICTURE THIS_20 her.

For yderligere information kontakt:
Projektleder Mariann Nederby, mn@visiondenmark.dk, TLF: +45 2253 1990

 

 

PICTURE THIS_20 er initieret og finansieret af Nordisk Film Fonden og organiseres af Vision Denmark i samarbejde med Filmværkstedet København og Den Danske Filmskole med støtte fra Producentforeningen.