Language

Portrætserie – KHORA VR

Vision Denmarks medlemmer og supportere dækker et bredt spektrum indenfor den digitale visuelle industri – fra spiludviklere, produktionsselskaber over konsulentvirksomheder og vidensinstitutioner. Vores mål er, at de på tværs af brancher og ekspertise kan lære af hinanden og derigennem blive introduceret til nye forretningsområder, metoder og samarbejder. Derfor tegner vi hver måned et portræt af et medlem/supporter.

Denne gang stiller vi skarpt på virtual reality og augmented reality virksomheden KHORA VR.

To design-priser for at tale til hjertet
Khora VR er med sine 20 ansatte en af Skandinaviens førende VR og AR produktionsstudier, der leverer produkter til en bred vifte af industrier. De er særligt specialiserede indenfor løsninger til Healthcare – hvor virtual reality f.eks. bruges til at behandle angst, flyskræk og audio-hallucinationer – og kunst- og kulturlivet – hvor Khoras produkter går hånd i hånd med kulturarv, arkitektur, skuespil og scenografi på blandt andet Esrum Kloster, Søfartsmuseet og Østre Gasværk.

Selskabet efterstræber projekter, der gør en meningsfuld forskel for mennesker og står blandt andet bag vindenergiproducenten Ørsteds projekt ”360º VR Space Safari”, der skal fremme den grønne dagsorden og bæredygtige omstilling. Projektet har netop vundet to Danish Design Awards i kategorierne message understood og people’s choice.

Ifølge Matias Seidler, der er Khoras museums og immersive experience specialist, er det ikke tilfældigt, at projektet vinder i disse kategorier.

VR er et medie der taler til hjertet. Ved at overtage din syns- og høresans føler din hjerne simpelthen, at det virtuelle univers er virkeligt. Det giver mulighed for en anden intimitet i storytelling’en, hvor du kommer tæt på budskabet. Og det bliver muligt at træde i en andens sko, skifte perspektiv.

Design-priserne er således et udtryk for, at immersive oplevelser rummer et potentiale for at rykke ved menneskers holdninger og følelser, som i sin intensitet skiller sig ud fra andre medier. VR brillerer ved at kunne tage et hyperkomplekst budskab – i Ørsteds VR-Space Safari den grønne dagsorden – og forvandle det til en følelse hos modtageren, som giver mening,” forklarer Matias Seidler.

Derfor støtter Khora VR op om Vision Denmark?
Der er brug for en stærk stemme, der taler for og ser det store uforløste potentiale i Danmarks audiovisuelle industri, og i de nye audiovisuelle aktører indenfor XR, som ikke hører til den traditionelle industri.