Language

Danske spiludviklere tiltrækker investorgiganter til Copenhagen Match Up

I dag sidder 60 internationale spilinvestorer fra blandt andet EA, Nintendo og Microsoft klar med pengepungen for at lande deres næste aftale med nogle af Danmarks dygtigste spiludviklere.

75 danske spiludviklere, 60 investorer, 400 møder. Den danske spilbranches største matchmaking event, Copenhagen Match Up, er lige om hjørnet.

Siden 2017 har Copenhagen Match Up hvert år fundet sted i Dansk Erhvervs smukke lokaler på Børsen. Men med COVID-19 lurende i kulissen har arrangørerne på rekordtid måtte rykke de mange møder ud af den gamle børssal og ind i internettets virtuelle mødelokaler.

Det afholder dog hverken udenlandske investorer eller danske spiludviklere fra at deltage. Tværtimod. På nuværende tidspunkt er der planlagt over 400 møder, og investorerne tæller blandt andet internationale spiludgivere som Tencent, Nintendo, Microsoft og LEGO Ventures.

For den danske spilvirksomhed PortaPlay er Copenhagen Match Up blevet deres absolutte første prioritet i årets event-kalender.

Copenhagen Match Up øger synligheden af den danske spilbranche og skaber unikke muligheder for den enkelte, danske virksomhed. Det trumfer de fleste andre internationale arrangementer, ift. deltagere, effekten af møder, tids- og ressourceforbruget for deltagelse, samt mulighederne for at netværke med andre virksomheder,” siger Hans von Knut Skovfoged, partner i PortaPlay, som har deltaget i samtlige Copenhagen Match Up-events.

Iværksætternation med en spændende spilindustri
At så mange internationale investorer deltager i Copenhagen Match Up skal ifølge en af Danmarks største spilvirksomheder ses som en klar anerkendelse af den danske spilbranche.

”Copenhagen Match Up er blevet det årlige danske event, spilvirksomhederne orienterer sig mod. Eventet er vokset år for år, og det vidner om en dansk spilbranche, der er moden og spændende nok til at tiltrække de internationale investorers opmærksomhed,” fortæller Mathias Gredal Nørvig, CEO for Sybo Games, som står bag mobilplatformspillet Subway Surfers.

Copenhagen Match Up er arrangeret af Producentforeningen og klyngeorganisationen Vision Denmark. For Jan Neiiendam, adm. direktør i Vision Denmark, understreger de mange internationale deltagere, at Danmark er en iværksætternation med en stærk erhvervsposition indenfor spil, visuelle fortællinger og teknologiudvikling.

Vi er glade for i samarbejde med Erhvervsstyrelsen at styrke dansk iværksætterkultur inden for teknologiområdet og hjælpe til, at udenlandske investorer møder og investerer i danske spilvirksomheder. Det stimulerer både vækst og arbejdspladser og bidrager til at markedsføre Danmark som kreativ iværksætternation,” udtaler Jan Neiiendam.

I Producentforeningens optik har dette års Copenhagen Match Up fået endnu større relevans på grund af de særlige omstændigheder.

”Producentforeningen ser et stort potentiale i den danske spilbranche og arbejder for at sikre de bedst mulige forretningsforhold for branchen. Covid-19 har stillet spilbranchen i en ekstraordinær situation, men netop derfor gælder det om at arbejde hårdt for at holde branchen kørende. Spilbranchen er en af de få brancher, som har mulighederne og redskaberne for at fortsætte med at arbejde og lave forretning under krisen. Derfor er Match up i år måske endnu vigtiger at gennemføre end ellers,” siger Jørgen Ramskov, direktør i Producentforeningen.

Om Copenhagen Match Up
Copenhagen Match Up matcher danske iværksættere i spilbranchen med danske og internationale investorer. Eventet startede i 2017, og er vokset år for år. Sidste år blev der afholdt mere end 400 individuelle møder mellem 130 selskaber fra 14 forskellige lande. Blandt de konkrete resultater, som kan føres direkte tilbage til eventet, er et partnerskab mellem århusianske Kong Orange og tyske Daedelic Entertainment om udgivelsen af spillet ”Felix the Reaper” (2019), en investeringsaftale mellem britiske London Venture Partners og danske Betadwarf (2017) samt en investeringsaftale mellem svenske Goodbye Kansas og danske Framebunker (2018).

Copenhagen Match Up er arrangeret af Producentforeningen og Vision Denmark med støtte fra Erhvervsstyrelsen, Dansk Erhverv, BetaDwarf, Ghost Ship Games og Nordisk Film Games. Herudover har arrangementet modtaget samlet 17.700 kr. i minisponsorater fra 22 danske spiludviklere.

Copenhagen Match Up afvikles i år den 22. april 2020 kl 9 – 22 på online-platformen meettomatch.com.